Pysyykö hattu päässä IT-maailman murroksessa?

Diginatiivi perustaa start-upin pilveen ja laajentaa bisneksensä vuodessa kansainväliseksi. Hän shoppailee ja maksaa laskut verkossa, matkustaa asiakastapaamiseen mobiilisovellusta käyttäen, penkoo sijoitussalkkuaan älypuhelimella ja keskustelee lääkärin kanssa tabletin välityksellä. Digitaalisesti välittyy niin rahaa kuin arkaluontoista tietoakin.

Elämme internetissä. Vietämme aikaa digitaalisten palveluiden parissa useita tunteja vuorokaudessa ja jo yli puolet meistä käyttää päivittäin nettiä mobiililaitteella. Tulevat kuluttajasukupolvet hoitavat kaikki arjen asioinnit älylaitteillaan.

Muutos vaikuttaa meihin kaikkiin ja Nebulalla olemme tunnistaneet kolme suuren linjan muutosta, jotka jokaisen yrityksen kannattaa ottaa huomioon IT:n saralla.

1 - Yritysten IT on jakautumassa kahtia perinteiseen ja uuteen

Mitä IT tarkoittaa yrityksille vuonna 2017? Se on työväline ja tiedonhallintaa, mutta myös liiketoimintaa mahdollistava palvelualusta. Se on työpiste, joka kulkee mukana toimistolta kahvilan kautta kotisohvalle. Se on verkkokauppa ja yrityksen asiakaspalvelu.

Perinteinen IT-tarve koskettaa kaikkia yrityksiä ja organisaatioita. Tietokantoja, palvelimia ja laitteita täytyy edelleen ylläpitää. Perinteinen IT tarkoittaa myös työntekoa tukevia sovelluksia ja digitaalisia toimintaympäristöjä, joilla parannetaan työn tuottavuutta.

Uusi IT on puolestaan itsessään liiketoimintaa. Digitaaliset palvelut ovat tällaisen yrityksen tuote. Näihin liiketoiminnan ”IT-hankkeisiin” pitää ottaa täysin eri välineet ja toimittajastrategia kuin yrityksen toimintaa tukevien järjestelmien kehittämiseen ja valojen päällä pitämiseen.

Toimintavarmuuden ja tietosuojan on oltava ajan tasalla molemmissa tapauksissa. Erityisesti, kun yrityksen liiketoiminta on täysin digitaalisten toimintojen varassa ei yrityksen oma IT-osaaminen, resurssit ja laitteet yleensä riitä. Panosten on oltava täysin eri tasolla – uudet pilvipalvelut mahdollistavat asioita, jotka muutama vuosi sitten ovat olleet täysin mahdottomia.

2 - Asiakas vaihtaa nopeasti – vaatimustaso IT:n suhteen nousee

Kun digitaalisuus on ihmisten arkipäivää, osaamme myös vaatia sen toimivuutta. Verkkokaupassa vaadimme, että raha vaihtaa omistajaa luotettavasti ja tuotteen on oltava ajoissa perillä.

Yritykselle käy kalliiksi, jos palvelu ei ole aina saatavilla. Asiakas ei nimittäin jää odottamaan, jos sinun palvelusi on nurin. Korvaaja löytyy sillä aikaa, kun veivaat kaatunutta sivustoasi takaisin pystyyn.

Tietoturva on tärkeä vaatimus monessa liiketoiminnassa, kun raha ja henkilötiedot siirtyvät digitaalisten palveluiden kautta. Asiakkaan tietoturvan ja tietosuojan pitää pysyä aina näpeissä. Esimerkiksi EU:n toukokuussa 2018 voimaan astuva tietosuoja-asetus tuo yrityksille kasvavasti velvoitteita turvallisen henkilödatan käsittelyn suhteen.

Tyylikäs sovellus toki houkuttelee muutamia karanneita takaisin, mutta mitä jos palvelusi seinät venyisivät turvallisesti ja kustannustehokkaasti asiakasryntäyksenkin aikana?

3 - IT-palveluiden ulkoistaminen vapauttaa keskittymään olennaiseen

Tunnistatko kaksi yllä mainittua muutosta omassa bisneksessäsi? IT-tarpeesi moninaistuvat, laajennat liiketoimintaasi verkkoon ja asiakkaasi vaativat palvelultasi yhä enemmän. Omat resurssit käyvät kenties rajallisiksi? Harvalla pk-yrityksellä on todellisia edellytyksiä pysyä vauhdissa mukana.

IT-palveluiden kysyntä kasvaa ja monimuotoistuminen on varma trendi. Ota avuksesi kumppani, joka löytyy läheltä ja tuntee toimintaympäristösi. Kumppani, joka tietää, että liiketoimintasi jatkuvuus on etusijalla.

Kun hankit pilvipalvelun arkkitehtuurit, automaation ja tietoturvan kokeneilta osaajilta, saat tueksesi näkemystä kymmeniltä toimialoilta ja jopa sadoilta toimijoilta. IT-kumppanilla on laaja kuva siitä, mitä kaikkea digitaalisessa maailmassa voi tehdä ja osaa räätälöidä palvelunsa jokaiseen kokoon. Mikä parasta, ketterä kumppani ei jätä jumiin tee-se-itse-tasolle.

 

Nebula järjestää 10.10.2017 Helsingin Wanhassa Satamassa Advantage17-seminaarin, jossa pureudutaan pk-yritysten digitalisaatioon ja siihen, mitä moderni IT tarkoittaa yrityksille. Tutustu tapahtumaan.

 

Tutustu tapahtumaan

 

Blogi

Ajankohtaista

Laurea hankkii perustietotekniikan palvelut Nebulalta

Nebula Oy Lehdistötiedote 30.6.2017 kello 12:00 Kuvassa vasemmalta: Kimmo Hannonen, Pekka Eloholma ja Kimmo Pettinen   Suomen suurimpiin...
Lue lisää

Teknologiat digitaalisen liiketoiminnan perustana

Nebula on kulkenut pitkän matkan sieltä, mistä sen tarina sai alun perin alkunsa 20 vuotta sitten: ADSL-yhteyksistä ja Webhotelleista. Teknologia on...
Lue lisää

ASIAKASTUEN POIKKEUSAUKIOLO PERJANTAINA 9.6.2017

Asiakastukemme puhelinpalvelu sulkeutuu poikkeuksellisesti kello 16:00. Kyseessä on siis seuraava puhelinlinjamme: 09 6818 3810 Palvelemme jälleen...
Lue lisää