Palvelinten hallinta ja valvonta

Teemu Sipilä, Tuotantojohtaja

 Palvelinten hallinta- ja valvontapalvelu voi olla usein jäykkää prosesseihin nojailua, jossa palveluntarjoaja käyttäytyy vakaasti ennalta määritellyllä tavalla – siis täysin joustamattomasti.

Vaikka toimintatapamme pohjautuvat alan parhaisiin käytäntöihin, kuten ITILv3- ja PRINCE2-menetelmään, me emme koskaan piiloudu prosessien taakse, vaan kuuntelemme asiakasta aidosti. Prosessit ovat meille vain lähtöportti joustavaan ja tehokkaaseen palveluun. Siten säilytämme sen humaanin auttamisen asenteen, mikä on ainutlaatuista Nebulassa.

Räätälöitävät standardipalvelut - Yrityksesi tarpeiden mukaisesti

Meiltä voit valita vain liiketoiminnan kannalta välttämättömimmän.
Voit tarvittaessa hyödyntää pelkkää valvontaamme, jolloin ohjaamme hälytykset sovittuun osoitteeseen.

Mikäli haluat hallinnan ja valvonnan, voit valita ne modulaarisesta tarjoamastamme.Tietoturva, raportointi ja mittaus sisältyvät palveluihimme aina automaattisesti.

  • Phv tabs

    phv

    Hallinta

    Kattavan palvelukokonaisuuden muodostavat ITIL-termistöstä tutut häiriö-, herätteiden-, ongelman- ja pääsynhallinta sekä palvelupyyntö- ja standardimuutosprosessit. Mikäli ITIL-termit eivät ole tuttuja, tarkoittaa edellinen lista sitä, että me hoidamme asiat. Jos ilmenee vika, valvontahälytys tai tarve uudelle käyttäjätunnukselle – tartumme toimeen tarvittaessa mihin kellonaikaan tahansa vuoden jokaisena päivänä, sovittujen vaste- ja ratkaisuaikojen puitteissa.

    Valvonta

    Ympärivuorokautisen valvonnan avulla keräämme tietoa järjestelmästä ja saamme valvontahälytyksen ennen kuin on liian myöhäistä. Yksinkertainen esimerkki on levytilan käyttöasteen valvonta. Hälytys voidaan asettaa tapahtuvaksi, kun levytilasta on käytössä yli 80%. Herätteen saatuamme suoritamme ehkäisevät toimenpiteet ennen kuin levytilan loppuminen aiheuttaa ongelmia.

    Tarvitsemiesi palveluiden määrittely lähtee siitä liiketoimintasi ymmärtämisestä. Tarpeidesi kartoituksessa tukenasi on asiantuntijoidemme osaaminen ja kokemus. Valvontajärjestelmän toiminnasta vastaa vuorokauden ympäri toiminnassa oleva Toimittajan Palvelutuotantokeskus (SOC).

    Valvontaohjelmisto kerää reaaliaikaista tila- ja statustietoa kohteista, esimerkiksi:

    Käyttöjärjestelmän
    prosessorin ja muistin käyttö
    Levyjen
    käyttöaste
    Käyttöjärjestelmän prosessit
    ja sovellusten tilatieto

    Kaipaatko lisätietoa?

    Kaipaatko lisätietoa?







    Jatkuvuus

    Jatkuvuus-palvelumme mahdollistaa kriittisten järjestelmien palauttamisen suunnitellusti ennakoimattomista häiriötilanteista, jotka voisivat vaarantaa liiketoiminnan jatkuvuuden. Tarjontaamme sisältyvät varmistukset, palautukset sekä jatkuvuus- ja valmiussuunnitelmat.

    Varmistukset

    Varmistettu tieto estää ikävät yllätykset. Varmuuskopiointi onnistuu varmistuskapasiteettipalvelullamme tai omalla järjestelmälläsi. Määrittelemme yhdessä aikataulun ja suunnitelman, joiden perusteella varmistus tapahtuu. Tuotantovaiheessa valvomme, että kaikki onnistuu.

    Palautukset

    Tarve tietojen tai järjestelmien palautukseen voi johtua monesta syystä. Tietoja häviää, kun ihmisille sattuu virheitä tai laite ei enää jaksa. Palauttamme ennalta sovittujen käytäntöjen mukaisesti tuhoutuneet tiedot joko tilanteen vaatimalla tavalla tai erillisen jatkuvuussuunnitelman mukaisesti – jos sellainen on laadittu.

    Jatkuvuus- ja valmiussuunitelmat

    Tietojärjestelmien jatkuvuus- ja valmiussuunnitelmiin erikoistuneet asiantuntijamme auttavat yritystäsi tarvittavien käytäntöjen luomisessa. Luomme suunnitelmat aina asiakkaan liiketoimintatarpeiden mukaisesti. Testimme varmistavat, että käytännöt myös toimivat, kuten kuuluu. Nukut yösi rauhassa.


    Kaipaatko lisätietoa?

    Kaipaatko lisätietoa?







    Tietoturva

    Kattavien tietoturvapalveluidemme avulla varmistut siitä, että palvelusi on turvassa ulkopuolisilta uhilta.

    Tietoturvapäivitykset

    Palvelin ei ole ajantasalla tietoturvan suhteen jollei sitä päivitetä säännöllisesti. Huolehdimme palvelimesi päivittämisestä säännöllisesti, sovitun prosessin mukaisesti. Luonnollisesti kiinteällä kuukausihinnalla. Seuraamme merkittäviä tietoturvauhkia ja pystymme reagoimaan niihin 24/7.

    Virustorjunta

    Virustorjunta estää pöpöjen tarttumisen ja suojaa verkossa leviäviltä haittaohjelmilta. Erityisesti virustorjunta on olennainen osa Microsoft ratkaisuiden tietoturvaa, varsinkin tilanteeessa jossa palvelimella säilytetään arkaluontoista tietoa. Luotettava virustorjunta on saatavilla palvelimellesi kuukausiveloituksella.

    Palomuurit ja IDS- ratkaisut

    Jos palvelimesi liitetään Internet- verkkoon, on hyvä ainakin harkita palomuuripalveluamme suojaamaan sitä. Mikäli suunnittelet monimutkaisempaa ratkaisua, jossa ympäristössäsi on sovelluspalvelimia, tietokantoja ja muuta hienoa, asiantuntijamme auttavat verkkoratkaisun suunnittelussa. DMZ-vyöhykkeet ja IDS/IPS ratkaisut ovat meidän arkipäiväämme. Palomuuripalvelu on saatavilla luonnollisesti kuukausiveloituksella.

    Käyttöjärjestelmien kovetus

    Kovetus on tarkoitettu kovaan käyttöön. Se tulee englannin kielen sanasta ”Hardening” ja tarkoittaa sitä, että asiantuntijamme muokkaavat palvelimen käyttöjärjestelmän sellaiseksi, että sen murtaminen on hyvin vaikeaa. Usein asiakkaamme yhdistävät kovettamisen tiedostojen eheyden valvontaan, keskitettyyn lokien hallintaan, vahvaan tunnistamiseen sekä keskitettyyn käyttöoikeuksien hallintaan.


    Kaipaatko lisätietoa?

    Kaipaatko lisätietoa?







    Transitio

    Transitio palveluihin sisältyvät tuotettavat projektit, muutoshallinta ja muutokset, julkaisun- ja käyttöönotonhallinta, omaisuuden- ja konfiguraationhallinta sekä dokumentaatio ja tietämyksenhallinta

    Projekteissa tarkoituksena on muuttaa tai parantaa palvelun kohdeympäristön toimintaa. Projektit sisältävät projektin hallinnallisia tehtäviä, kuten projektipäällikön, raportoinnin, resursoinnin sekä muita mahdollisia tehtäviä projektin tyypistä riippuen. Alan parhaisiin standardeihin pohjautuva projektimallimme sekä tiivis yhteistyö kanssasi takaavat, että projektit tuottavat juuri sen mitä tarvitset.

    Muutoshallinnassa suunnittelemme muutokset järjestelmääsi riskit huomioiden. Näin muutoksista aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa.

    Julkaisun- ja käyttöönotonhallinnan tarkoituksena on varmistaa, että suunniteltu ja hyväksytty muutos toteutetaan siten, että siitä aiheutuu mahdollisimman vähäistä haittaa palvelun käyttäjille. Prosessi rakentaa, testaa ja ottaa käyttöön uusia ja muuttuneita palveluita. Tämä onnistuu hyödyntämällä muutoshallinnassa suunniteltuja muutospyyntöjä. Hyödynnämme seuraavia vaiheita riippuen kokonaisuuden laajuudesta: suunnittelu, valmistelut, testaus, julkaisun luonti, käyttöönoton suunnittelu, käyttöönotto, tarkistus ja katselmointi.

    Omaisuuden- ja konfiguraationhallinta tuottaa ja ylläpitää ajantasaista tietoa kaikista palvelun rakenneyksiköistä (CI) ja niiden konfiguraatiosta. Rakenneyksiköitä ovat esimerkiksi palvelin, levyjärjestelmä sekä niihin liitetyt komponentit.

    Dokumentaatio ja tietämyksenhallinnan tarkoituksena on ylläpitää ajantasaista ja laadukasta dokumentaatiota ja tietämyksenhallintaa palvelusta ja sen tuottamisesta.


    Kaipaatko lisätietoa?

    Kaipaatko lisätietoa?







  • Palvelupisteessämme et puhu seinille

    Palvelupiste

    Palveluita koskevissa yhteydenotoissa Asiakasta palvelee Nebulan luotettava, osaava, kotimainen ja tehokas palvelupiste, joka toimii keskitettynä yhteydenottopisteenä (SPOC) kaikissa palveluihin liittyvissä asioissa. Palvelupisteemme avulla asiat ratkeavat jo ensimmäisellä puhelinsoitolla oli kyse ongelmasta tietoverkkoyhteyksissä tai sähköpostissa.