Näin suojaat asiakkaidesi tiedot ja vältät Googlen ”mustan listan”

Olitpa sitten jo olemassa olevan nettisivun omistaja tai vasta sellaista suunnitteleva, lue mikä merkitys SSL-suojauksella on sivustollesi – ja koko liiketoiminnallesi.

Kuvittele tilanne, jossa asiakkaasi istuu paikallisessa kahvilassa ja täyttää verkkosivuillasi olevaa lomaketta. Lomakkeeseen asiakas syöttää muun muassa yrityksensä tietoja ­– maksutiedot sekä yksityiseksi tarkoitetun saateviestin.

Kun asiakkaasi painaa Lähetä-painiketta, lomake lähtee matkaan. Asiakas ei välttämättä pysähdy miettimään ennen lomakkeen lähettämistä sitä, kulkeeko tieto turvallisesti perille vai ei. Koska sivustollasi on SSL-suojaus, asiakkaasi lähettämät tiedot kulkevat kuitenkin salattuna ja turvallisesti työasemalta tekniseen määränpäähänsä saakka.

Ilman SSL-suojausta lopputulos olisi toisenlainen: asiakkaan tietoturva vaarantuisi, ja jos tämä käyttäisi Google Chrome -selainta, hän saisi lisäksi varoituksen sivuston tietoturvariskeistä. Voi myös olla ettei asiakkaasi olisi koskaan edes löytänyt sivustoasi googlaamalla. 

Tällainen asiakaskokemus olisi yrityksellesi riski; asiakas jättää ostokset tekemättä, jos sivuston käyttäminen ei ole turvallista. Kuvailtu skenaario on onneksi vältettävissä, kuten tässä kirjoituksessa osoitamme.

SSL salaa verkkoliikenteen

SSL-lyhenne syntyy sanoista Secure Sockets Layer. Lyhyesti tiivistettynä kyseessä on teknologia, joka mahdollistaa suojatun yhteyden luomisen verkkosivun ja sen käyttäjien välille. Esimerkiksi Viestintävirasto suosittelee tarkistamaan aina ennen luottamuksellisen tietojen lähettämistä, että sivustolla on käytössä suojattu yhteys.

Käytännössä ilman SSL-suojausta verkkoliikenne kulkee täysin salaamattomana internetissä, jolloin sinun ja asiakkaasi väliset tiedot ovat helposti kaikkien urkkijoiden ja hakkereiden luettavissa.

Näin tarkistat, onko sivustosi suojattu

Voit tarkistaa, onko verkkosivustollasi SSL-suojaus kirjoittamalla selaimen osoiteriville verkko-osoitteen eteen HTTPS:// (esimerkiksi  HTTPS://www.yritys.fi). Mikäli sivusto on suojattu, selain kertoo tämän usein vihreällä lukko-ikonilla. Klikkaamalla siitä saat lisätietoa. Mikäli verkko-osoitteen edessä on jokin muu merkki tai sivusto ei aukea ollenkaan, sivusto ei ole suojattu.


 

SSL-Sertifikaatti



Taistelu salaamatonta verkkoliikennettä vastaan on alkanut

Tämän vuoden tammikuussa Google lisäsi verkkoselaimeensa Google Chromeen ominaisuuden, joka varoittaa käyttäjää näkyvämmin salaamattomasta verkkosivusta. Käytännössä kyseessä on musta lista, johon et halua yrityksesi päätyvän. Google Chromea käyttää tänä päivänä noin 55% kaikista internetin käyttäjistä.

Googlen tekemän auditoinnin perusteella maailman sadasta suurimmasta verkkosivusta 79% ei käytä oletuksena suojattua yhteyttä ollenkaan. Nämä suurimmat sivustot kattavat noin 25% koko maailman verkkosivuliikenteestä. Jos suurimmat sivustot eivät salaa liikennettään, niin mikä on pienempien sivustojen laita?

Tämän lisäksi Google on myös maininnut, että suojatut sivustot pääsevät Googlen hakutuloksissa paremmille sijoille kuin suojaamattomat. Taistelu salaamattomia sivustoja vastaan on vasta alkanut, ja on hyvin todennäköistä, että lisää toimenpiteitä salatun verkkoliikenteen edistämiseksi tullaan vielä näkemään. Turvallinen internet on kaikkien yhteinen etu, ja Googlella on iso rooli tämän hyvän työn edistämisessä.

Investointi tietoturvaan on investointi yrityksesi tulokseen

Jos nyt siirtyisit verkkosivuille, jonka turvattomuudesta saat varoituksen, kauanko viipyisit sivuilla? Uskaltaisitko syöttää sivuille tietoa itsestäsi tai yrityksestäsi? Todennäköisesti sivusto antaisi sinulle huonon mielikuvan yrityksestä, jolle sen asiakkaiden tietoturva ei ole ykkösasia.

Entä jos kyseessä olisivat oman yrityksesi verkkosivut, joilla vierailevat asiakkaat tai prospektit saisivat varoituksia turvattomista verkkosivuista?

Ihmiset ovat nykyään hyvin tietoisia tietoturvariskeistä, ja SSL-suojaus onkin erinomainen tapa parantaa asiakkaittesi turvaa ja kohentaa yrityksesi luotettavuutta ja uskottavuutta. Yhdelläkään yrityksellä ei pitäisi olla varaa saada epäluotettavan sivuston leimaa, varsinkaan Googlelta.

Investointi tietoturvaan on samalla investointi yrityksesi tulokseen.

Mikä ihmeen sertifikaatti? Anna ammattilaistemme auttaa

Pääosaa suojauksessa näyttelee SSL-sertifikaatti. SSL-sertifikaatti on ikään kuin virallinen tekninen asiakirja ja todistus siitä, että verkkosivustosi on suojattu. Sertifikaatteja on olemassa erilaisia tarpeita ja erityisesti erilaisia varmennustasoja varten. Voit lukea lisää SSL-sertifikaateista täältä.

Sinun ei tarvitse olla SSL-suojauksen ammattilainen – sitä varten me olemme olemassa. Mikäli kotisivusi ovat Nebulalla ylläpidossa, autamme sinua valitsemaan sopivan sertifikaatin ja tilaamme ja asennamme sen sinulle käyttövalmiiksi. Lue lisää ja ota yhteyttä myyntiimme, niin kerromme lisää.


Lue lisää ja hanki SSL-serfikaatti
 

 

Blogi

Ajankohtaista

Advantage17 veti täyden yleisön – tässä seminaarin parhaat palat!

Nebula järjesti Wanhassa Satamassa 10.10. Advantage17-tapahtuman, joka kokosi yhteen yli 200 pk-yrittäjää ja IT-alan ammattilaista. Tapahtuma oli...
Lue lisää

GOOGLE TEKEE SIVUSTOJEN TIETOTURVAPUUTTEET NÄKYVIKSI LOKAKUUSTA ALKAEN

Alkuvuonna 2017 maailman suosituin nettiselain Google Chrome alkoi korostaa SSL-sertifikaattien merkitystä sivustoilla, joilla käytetään salasanaa ja...
Lue lisää

Kuinka rakennetaan paras työpaikka parhaille osaajille? – Nebulan missio pähkinänkuoressa

Vuonna 1997 perustettu Nebula on 20 vuotta kestäneen toimintansa jälkeen edelleen vahvan kasvun pyörteissä ja etsii nyt uusia osaajia kasvavaan...
Lue lisää